Followers

“Stop Child Abuse”

Tersentuh hati melihat kanak-kanak yang sering didera. Semakin hari, semakin banyak kes yang dipaparkan di dada akhbar dan televisyen. Dulu, amat jarang kita dengar tentang kes penderaan kanak-kanak. Kalau dengar pun, kes dari luar negara yang banyak.


'Penderaan' untuk bayi....tinggalkan mereka kat tepi-tepi semak, dalam tandas, ada tu sampai sanggup bunuh anak sendiri, tanam hidup-hidup, lempar bayi tu dalam sungai. Ya Allah, memang takda langsung sifat perikemanusiaan la...Mengeletar dan sedih sangat-sangat bila tengok gambar-gambar bayi yang terbuang ni. 





Tak sanggup nak letak gambar-gambar yang lain.Mengerikan dan amat menyedihkan. Bayi yang sangat COMEL ni, sanggup mereka buat macam tu.T_T.


Berbalik kepada kes penderaan kanak-kanak, antara kes yang paling mendapat perhatian dan sangat menyedihkan ialah kes Syafia Humairah Sahari.Adik Umairah yang baru berusia 3 tahun telah dipukul dan disepak terajang tanpa belas kasihan oleh teman lelaki ibunya sehingga membawa maut. Apa yang lebih menyedihkan, ibunya masih membela teman lelakinya itu. Tahla, apa nak jadi.





Adik Syafia Humairah


Kalau boleh, saya memang tak nak tengok lagi kes-kes pembuangan bayi ni. Sangat-sangat zalim kerana bayi ni masih kecil dan apalah sangat yang mereka tahu...hanya kerana menangungg dosa ibubapa mereka yang keji itu.


Jadi, jom semua. Saya menyeru, kita 'angkat tangan' dan berusaha selagi terdaya untuk mengurangkan dan sekaligus menghentikan penderaan kanak-kanak yang semakin berleluasa pada masa kini



Lets Raise Your Hand 
and 
Stop Child Abuse Now!



unicef
















3 orang nak bagi idea:

  1. nie laa yg berlaku bila kita jauh dari agama, kurang berfikir, terlalu ikut emosi dan faktor2 lain... Teruskan kempen untuk menyatakan betapa kita x suke mende2 gini... All da best =) . Satu lagi, jahiliah zaman dulu x sejahat ni, ni jahil tahap gaban! anak dibuang, diorg ade anak luar nikah pun, si bapaknyer stay lagi sudi jd bapaknyer... bukan nak suruh buat mcm zaman dulu, kita ada panduan selepas cahaya datang... follow jek laa kan? da terbukti kebenaran tp mungkin sebab manusia ni peluba dan ego... :D da jd macam entri baru lak... maaf ye

    ReplyDelete
  2. Jey : Betol..mana la diorang letak hati tu agaknya...

    Adhwa: ta pe...ta pe...bila kita bca tentang benda mcm ni...hati jadi panas je...haihh

    ReplyDelete