Thursday, January 27, 2011

Product or Price?

Assalamualaikum.



Tadi dengar kat radio, perdebatan antara dua orang  dj dan seorang caller. Topiknye kat atas tu ye....So apa pendapat orang ramai?



Berdasarkan apa yang sempat saya dengar, kesimpulan yang boleh dibuat, kebanyakan perempuan mengatakan lebih mementingkan produk even the price is much higher than ordinary product. And men, biasala, tapi saya takdela kata semua lelaki, sebab ada jugak lelaki yang lebih mementingkan kualiti berbanding harga. Maksudnya, tak kiralah kalau barang tu berjenama dan diketahui tahap kualitinya, walaupun mahal nak mamp*s, kire pejam mata je la nak membayarnya kan. Eh, tak habis lagi, kirenya, kebanyakan akan vote for price. Sebabnya, its true, ada je barang-barang murah yang berkualiti. Tapi, tak semua barang murah berkualiti ye. Jadi, pandai-pandai carila.



So, topik kali ni mengingatkan saya pada insiden yang berlaku dua minggu lepas. Time tu saya nak interview and the bos and the owner of the company yang interview saya. Sangat pelik sebab dia kira-kira angka kat tarikh lahir dan lepas tu dia keluarkanlah analisis dia. Pheewww.....agak betul jugak analisis dia tu...dan salah satunya, ehem....suka beli barang-barang mahal....*gulp*. Ye, saya akui, tapi tak semua barangan saya mahal-mahal. Dan, saya beli barangan mahal tu, mestilah kita refer kepada kualitinya dan yang penting, its just a bonus for myself...Time ni la boleh beli untuk diri sendiri saja kan.Kang dah kawin, boleh ke...*erk, pe kaitan kan....sila abaikan.


cantiknye beg ni...haihh..bile la boleh beli ni...


Tapi, ada je slipper yang murah-murah, harga dalam rm5 yang saya beli. Pakai je, asalkan selesa. Cuma kalau nak pergi function mana mana tu, takde maknanya nak pakai slipper kan...Ikut majlis la...Tapi, tak semua barangan yang mahal-mahal tu berkualiti. Serius, dah mengalaminya...*sigh



Jadi, anda pula bagaimana? Pilih produk atau harga dalam membeli sesuatu barangan?











3 comments:

  1. sis suke yg bkualiti, tapi harga standard..takut kalo murah sgt pun ta thn..huuhu~

    ReplyDelete
  2. Huhu..susah nak jwb tue :)

    Yg penting sbnrnye product tue..kkdg bile dah suka, tak kira harga kite beli kan

    Nsb baik dpt harga murah (cthnyer time sale ler)
    klu mahal..kena pikir dua kali

    ade jugak murah tapi berkualiti
    tapi selalunya kite yg terkena balik..tak tahan lame :(

    so tengok quality dulu, if ok dgn budget then beli lah :)

    ReplyDelete
  3. KI: betul tu...jgnla smpai melampau-lampau mahal..


    IA: hehe..kalau da siang mlm asyik terbayang barang yang bekenan tu, mahal ke tak...kna beli jgkla...tp kalau mha; berganda-ganda...kna pk berpuluh kali jgk kan...

    ReplyDelete

ABC Salji

Assalamualaikum w.b.t. Last weekend