Sunday, July 31, 2011

Ramadhan bakal menjelang tiba ...

Adakah persiapan kita sudah mencukupi untuk menyambut bulan Ramdhan kali ini?


Assalamualaikum w.b.t.


Tak berapa lama lagi je kita bakal menyambut bulan Ramadhan yang sangat-sangat dikejar oleh golongan mukmin. Bulan yang penuh keberkatan, bulan yang mana, pahala amalan di bulan ini sangat-sangat besar dan banyak.


Tetapi, sebelum kita menyambut bulan yang mulia ini, adakah diri kita sendiri bersedia untuk 'menyambutnya'? Bersedia berpuasa dari segi rohani dan jasmani? Menjaga bicara, mulut dari berkata-kata tentang perkara yang tak sepatutnya dikata, menutup pandangan daripada melihat sesuatu yang tidak elok malah tidak patut untuk dipandang?


Sama-samalah kita bermuhasabah diri. Semoga Ramadhan kali ini membawa dan memberi seribu atau sejuta makna kepada kita semua. InsyaAllah, moga kita dapat melipatgandakan usaha untuk mengejar pahala di bulan yang mulia ini dan semoga mendapat malam Lailatul-Qadar. Mungkin terlalu awal untuk dibicarakan tentang malam Lailatul-Qadar ini.. Tapi, isi utama yang saya nak kongsi di sini adalah, persediaan kita untuk menyambut bulan Ramdhan, apakah cukup persediaan kita?


Moga direnung bersama. Peringatan untuk diri sendiri juga. Wallahualam.



Thank you for reading this entry (^_^)













No comments:

Post a Comment

ABC Salji

Assalamualaikum w.b.t. Last weekend