Followers

Muhasabah di hari Sayyidul Ayyam

Assalamualaikum w.b.t.

Sihatkah anda hari ini? Bagaimana dengan iman anda? Sihat? Alhamdulillah kalau ya, kalau tak, cepat-cepat bagi dia sihat ok :)?


Oh, bagi yang tak tahu (takpe kita faham ada sesetengah tu terlupa kan maksudnya) Sayyidul Ayyam bermaksud penghulu segala hari iaitu hari Jumaat.

Apa-apa pun saya sangat suka, saya rasa bukan saya saja kot. Semua orang yang bekerja dan belajar pasti suka bila tibanya hari jumaat. Bayangkan minggu ni saya asyik bangun awal. Awal gila kot. Dah lama tak bangun awal macam ni. Biasanya bangun pukul 6 lebih macam tu untuk solat subuh KEMUDIAN tido balik. See saya bold kan perkataan kemudian. Nampak sangat..(tak nak isi perkataan lepas tu) huhuhu.

Tapi sekarang dah tak boleh... Tapi tak pela, demi untuk kerjaya saya...cewah...kononnya azam 2012 la ni. Ye la, sampai bila nak ditakuk lama. Kita ni kalau takde perubahan, takda guna jugak. Macam kata pepatah, Jadikan hari ini lebih baik dari semalam dan jadikan hari esok lebih bagus dari hari ini. Kalau hari ini lebih teruk dari semalam, memang tak berguna lah kita. Wallahualam. Jadi, cuba cubalah perbaiki diri dulu k ;)

Macam mana nak bagi jadi lebih baik tu?

Muhasabah la diri. Seeloknya sebelum anda tidur. Renungkan, apa yang telah kita lakukan hari ini. Adakah perkara baik yang lebih banyak kita lakukan atau perkara buruk yang lebih banyak.Kita mesti bertekad yang hari ini, aku mesti buat lagi baik. Kalau yang semalam dah baik, hari ni mesti aku buat lebih baik. Kalau pun dah sehabis baik kita buat, tapi kita rasa macam biasa je, takpe, berusahalah menjadi yang terbaik. Walaupun di mata orang ramai, kita ni sekadar biasa-biasa saja, yakinlah di mata kita sendiri, kita adalah yang terbaik. Yakin itu penting =).


Yang penting, istiqamah. Tetapkan hati tu. Saya tahu, anda tahu, hati kita senang sangat dibolak-balikkan. Senang sangat berubah ;(. Hari ini lain, esok lain, lusa...hurm...Ditambah pulak dengan pengaruh syaitan, nafsu dalam diri dan orang sekeliling. MasyaAllah, saya cukup takut kalau satu hari nanti Allah tarik balik hidayah dan keyakinan yang saya ada ini. Moga-moga kita semua terlindung di bawah perlidungan Allah S.W.T. InsyaAllah.



Amalkan doa ni selalu.





“Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya”
(Surah Ali Imraan [3]: 8 )




Makna:
Wahai Tuhan yang membalik-balikkan hati, tetapkanlah hatiku ke atas agama-Mu serta dalam mentaati-Mu.”



Rujukan:
http://ummuayman.wordpress.com/2009/11/17/doa-ditetapkan-iman/
http://malaysiaku.com/doa-pendek-4/doa-tetapkan-hati/


Baiklah, setakat ini dahulu sedikit tazkirah atau perkongsian yang dapat saya taip di blog ini. Saya bukanlah orang yang alim mahupun terlalu baik yang terlalu suci daripada melakukan dosa yang ingin memberitahu anda untuk melakukan itu dan ini. Tidak.

Tapi saya cuba untuk menjadikan diri ini lebih baik dari yang sebelum ini. Jadi ini hanyalah perkongsian yang saya catat untuk diri saya sendiri supaya saya boleh tengok kembali di suatu hari nanti.

Till then,


Jaga Iman, Jaga Solat, Jaga Hati :)


Sekian,

TQ for reading this entry (^_^)



0 orang nak bagi idea:

Post a Comment