Wednesday, October 23, 2013

My new therapy: Window shopping online

Assalamualaikum w.b.t.

Hello there. Its been a long time since my last post. Almost a month right?

Eh, apesal tiba-tiba mukadimah in english? Hehe..


Entry kali ini nak cerita pasal one of woman addiction which is shopping. Tapi, rasa-rasanya lelaki pun sama jugak. Ada juga jenis yang suka shopping kan? Orang perempuan ni, kalau pergi mana-mana kedai waima Watson or 7 Eleven, keluar je daripada kedai tu, kat tangan mesti ada beg plastik. Kan...kan..ha..mesti ada yang terasa. =p.


Sebenarnya, kadang-kadang kita tak perasan pun benda. Ok. Thats me. Hari tu, lepas jalan-jalan dan masuk Guardian with my girlfriend, apa lagi, orang perempuan kan, tempat alat make-up dan penjagaan diri yang kami tuju. Mulanya memang tidak ada langsung niat untuk membeli. Just nak jalan-jalan. Lepaskan tension buat assignment. Sekali, bila keluar je dari situ. Sorang satu pegang beg plastik. Ironi sungguh.


Ok. Itu adalah mukadimah. Belum masuk topik utama lagi. Me being as student again after I used to work for few years, I could not agree more that i love shopping. Dulu, setiap hujung bulan, bila dapat je gaji. Rasa best dan tak best. Best sebab dapat rewards myself to buy few things. Yang tak bestnya, kena allocate some of the money to pay basic need such as loan kereta dan sewa rumah. Sekarang, dah tak boleh shopping macam dulu. Bila buka blog orang, seronoknya baca post baru mereka tentang apa yang mereka beli when they got their salary. So, sekarang ni, saya dah tak boleh shopping macam dulu. Orang perempuan ni, bila rasa berkenan dengan satu-satu barang and selagi tak dapat own that thing, we intend to keep and watch that thing. Well, maybe not for all women.

Saya ingat masa zaman kecik-kecik dulu. Bayangkan seorang budak sekolah rendah, teringin sangat-sangat nak pakai heels and want to own it. Saya pergi satu kedai ni dengan parents saya. Dulu, saiz kaki saya dah besar. Standard untuk petite size women, maksudnya standard kaki saya boleh sarung kasut untuk perempuan dewasa yang saiznya kecik. Macam saiz 4 or 5 macam tu. And it keeps it that size until now. Alhamdulillah. Tak susah nak mencari size cuma kalau dah berkenan satu-satu kasut tu, selalu je tinggal yang display. So one day tu, masa jalan-jalan dalam mall, pergi la tempat kasut. Berkenan dengan satu heels ni. Warna putih. Tinggi. Nice. Saya pun cuba-cuba. Berangan la kejap. Bagitau kat mak, nak kasut tu. Well, u know, takkan mak saya nak belikan. Budak sekolah rendah kan. Nak pakai pergi mana je kan. So, frust dan balik la ke rumah. Since then, kalau pergi je mall tu, mesti saya akan pergi bahagian kasut dan kasut masih on the shelf and saya selalu pakai. Lepas cuba-cuba, letak balik kat tempat dia dan pulang dengan hampa. Selagi tak dapat kasut tu, saya akan tengok, pegang dan cuba-cuba. In the end, memang saya tak dapat beli pun kasut tu. Bila fikir-fikir balik. Lawak pun ada. eh...dah merapu ke mana tah.

Back to the real topic. Now, bila kita dah boleh beli anything through our fingers, online je, boleh terus tengok barang-barang kat website. Berkenan, boleh terus beli. Banyak jugak yang saya dah shopping through online. Dan benda ni sangat buat kita ketagih. Kenapa? Ok, mari saya cerita pengalaman saya. Dah lama saya berkenan dengan 'one thing' ni. Dulu, for the past few months until now, saya selalu je buka few website to check out that 'one thing'. Just to compare the price. Saya selalu tidur lambat sebab online dan tengok barang tu. Padahal, bukannya dapat beli pun. Tengok je. And for past few days, saya ada berkenan satu jubah kat satu online website yang dah buka butik ni. Berkenan sangat-sangat baju tu. Tapi saya tak boleh beli lagi baju tu. So apa yang saya buat, selalu buka instagram butik ni dan tengok je baju tu. Kalau online kat laptop, buka website diorang, dan usha-usha jap baju dan shawl yang ada. Jadi macam terapi pulak. Tak dapat beli, tengok pun jadila. Begitula analoginya. But see, benda ni takde apa pun sebenarnya. Bila difikirkan balik secara waras, macam membuang masa pun ada. I dont get that thing but the satisfaction, thats the thing i have. So, mungkin dengan cara ni saya dapat motivate myself to work harder and one day, i'll own these things. Insya Allah.


Ihsan Google


Finally, habis jugak entry yang merapu-rapu ni. Sebenarnya nak update blog supaya tak bersawang. Dah tercerita pasal kisah zaman kanak-kanak dulu. *blush.

Ok peeps. Nite and Morning you all.






No comments:

Post a Comment

ABC Salji

Assalamualaikum w.b.t. Last weekend