Saturday, February 22, 2014

Cara untuk semak warranty SME


Assalamualaikum w.b.t.

Rasa terpanggil untuk share tentang benda ni. Memangla nampak macam remeh-temeh. Tapi, apabila kita dah beli handphone or gadget mahal-mahal, kita kenala pastikan ada warranty jaminan dan berapa lama warranty tersebut valid kan. Protect sebelum berlaku apa-apa yang tak diingini. Semoga dijauhkan la perkara yang tak diingini tu berlaku.


*Hari ini rasa nak check warranty untuk handphone saya. Sebabnya, sewaktu saya purchase hari tu, adik yang jual hp ni kata dia nak tolong register siap-siap. Siap ambil IC saya sekali. Tapi bila saya check tadi, belum di'register' lagi.  Hangin jugak la diri ni.


So google la, taip macam mana nak check warranty samsung. So, jumpalah cara-cara untuk periksa SME warranty di dalam beberapa website seperti blog dan forum. Jadi, saya share kat sini. Tapi ni khas untuk Samsung Malaysia sahaja. Iphone or HTC or Motorola, saya tak tau ye.


Pinjam dari Google sat

Cara semak:

Dail PCImei Number dan hantar ke 62002 untuk line Digi dan Maxis or 33802 untuk line Celcom.


*Untuk check Imei Number: Taip *#06#

Kalau belum daftar lagi untuk gadget anda tu, anda boleh email terus maklumat diri seperti:
1. Nama
2. IC
3. Nombor tel
4. IMEI code
5. Tarikh purchased
6. Nama kedai yang anda beli (ada kat resit)

dan email kepada kepada Samsung Malaysia : ewarranty.sme@samsung.com

Pihak mereka akan tolong register untuk anda. =)

Sumber:
1. SINI
2. SINI
3. SINI
4. SAMSUNG Malaysia Facebook

Bila dah tahu gadget anda confirm ada dalam warranty, dah boleh happy dan senang hati. yeayyy!hehhe. (sebelum ni susah hati jugak la. memang whatsapp kat adik tempat saya beli hp ni tanya.nasib baik dia ok.kalo tak, aku pun hangin.grrr..)

Sharing is caring =)

ps: This one apply to Original Samsung only.


1 comment:

ABC Salji

Assalamualaikum w.b.t. Last weekend