Followers

Monday, May 18, 2015

Pre-Korea Spring Trip 2015

Assalamualaikum w b.t.

Lets go down to the memory lane, a day before my trip begin. Eceh...Memory lane sangat kan. :p

Owh, sebelum itu, eloklah saya warning awal-awal.
Kemungkinan entry ini dan entry seterusnya mengandungi perasaan emosi yang berlebihan seperti gembira, marah, geram, kecewa dan sebagainya. Jadi, saya nak minta maaf awal-awal. Kang, ada orang baca entry ni, korang akan terfikir, apsal la dia ni...emosional sangat, drama queen betul. Kot-kot la. Kadang-kadang masa menaip ni saya mudah terpengaruh dengan emosi. Ahakz! Yoorubun, forgive me.


***************

Pre as preparation before flying to Korea. This is a day before i'm flying to KL and to Busan, South Korea.

Perasaan?


Of course excited. 

Keterujaan semakin tidak dapat dibendung. 


Sebenarnya, trip ni hampir-hampir tidak jadi dan terdapat few obstacles sebelum tibanya hari ini. My motivation quite down dan rasa macam trip ni bakal di cancel. Antara yang utama, budget lah. Selepas habis study master, saya masih belum bekerja. Duit simpanan untuk berjoli sudah tidak ada. Mana nak amik duit untuk belanja kan. Uwaaa...


Satu lagi sebab utama, keizinan from my parents. This is my first time going out to overseas without them and only my friend and i, we are female so my parents agak risau. Pergi luar negara, berdua saja, perempuan dan first timer pulak tu nak ke Korea. Saya yakin mana-mana parents pun akan risau kan. But i think my parents are very concerns. Coz few times jugak bila saya bangkitkan nak pergi Korea ni, mesti mereka tak bagi. Suruh cancel. Tapi anak mereka ni degil dan berani sangat! Nak jugak pergi. Hahaha. This is not good attitude though :p. Jangan tiru k adik-adik!
So, saya kena kerja lebih keras dalam hal pujuk memujuk ni and.... I did!


The other one of the main reason, perselisihan faham di antara saya dan travel partner few weeks before our flying date. Memang agak menganggu emosi saya. But finally, we settled this few days prior our departure date and alhamdulillah, peace and no war! We succeed flew to Korea.


Dan sebab utama yang terakhir dan mungkin menjadi totally main reason untuk saya cancel trip ni adalah jika saya mendapat offer kerja. Actually, few weeks before, i went to interview with one company in kl. I managed to go through until final stages which are 3rd stages of interviews which means that i went to KL 3 times just to attend an interview for plus minus ONE hours for each session. 1 hour je! 
Travel ke KL from Perlis by train pun dah almost 13 hours! Times to 4 (2 times pergi-balik dan 2 times lagi pergi sahaja, saya suka pergi ke KL naik keretapi sebab boleh pilih bed coach dan tidur dengan selesa but i think right now i'm so sick dengan naik keretapi so no more train right now and perhaps no more KL in a meantime). The other two saya naik bas dan flight balik ke Perlis. Why I have to explain this?! And I'm sure maybe no one even care to read these. Hahaha. Its ok, this is my diary so rasa macam nak cerita je everything kat sini ;p.


Jadi bayangkan lah betapa saya agak berharap juga untuk mendapat kerja ini. Friends and family yang tahu juga memberi kata semangat and saying that i have high probability to get this job. So, do u know dalam tak berapa nak berharap tu (i keep my mind selagi belum ada hitam putih, dont put too much or high hope) sedikit sebanyak pastilah ada sedikit rasa bahawa interview with this company adalah berjaya. Adalah juga sedikit hope. 3 kali kot. TIGA! Stress pulak cerita pasal benda ni :(. So...i'm in a waiting game. If i get their call saying that i need to start working by May, memang totally i will cancel this plan. 


See...banyak sebab untuk saya cancel this plan. Ehem..termasuk juga kejadian anak biawak masuk dalam rumah which orang tua-tua kata its a bad luck. 2 times ok!!! 2 kali satu rumah saya dan satu lagi rumah tok saya. Mula la rasa tak sedap hati tu datang. Tapi...jangan la percaya k. Mungkin kebetulan je tu. Just keep a positive mind.


Finally, i manage to overcome all of these and alhamdulillah, i flew to South Korea and safely arrived back in Perlis! I did! 

Alhamdulillah. All praises to Allah. 

Syukur sangat-sangat, I got approval from my parents to go to Korea, my mom lend me her money to spend for this trip (pinjam la, dah boleh kerja pun, so kena la bayar balik kan :p) and I felt so blessed because in this trip, my friend and I met such a nice people. They put so much effort in helping us. Even mereka tak tahu langsung, bersungguh-sungguh mereka search in their own hp and show the direction that they know. 


Memang betul la! 
Sebelum ni saya baca-baca je kat blog, kat forum yang Korean are very friendly and now i experience it by myself. Fall in love for 2nd times with Korea. Rasanya macam lepas ni nak pergi Korea je dulu. Round puas-puas baru pergi negara lain pulak. Hahaha. In shaa Allah, moga ada rezeki.




Tak tahu nak start packing macam mana. Dah lama tak pack barang banyak-banyak.



1 comment:

  1. byk betul halangan tu Pija...part salah faham ngan travelmate tu..nasib baik dah ok n proceed tip nih..so kat sana harap2 x de masam2 muka lagi eh

    Yes!!! korean and Japanese mmg helpfull...so now u know kan Pija..Why sis JM boleh repeat Korea ervery year :-)

    ReplyDelete